jannes.reismee.nl

St Petersburg

Daar issie dan, mijn eerste weblog!

Dag1: Goed vertrek, vet onderkomen, leuke nieuwe russische vrienden, nieuwe naam: Janna, veel vodka&dansen!

Na echt een supergoed vertrek (geen traantje hoeven te laten! naja, in elk geval niet op schiphol) kwam ik vrijdag aan in St Petersburg waar ik door mijn couchsurfhosts werd opgepikt. Eerste indruk van russische mannen: super galant, ik heb mijn backpack sinds schiphol niet meer op mijn eigen rug gehad, en naar eigen zeggen seksistisch, wat hier gewoonweg inhoudt dat de man betaalt. Eerst naar mijn nieuwe huisje gebracht. Supermooi oud pand, grote hoge kamers, tierelantijntjes aan het plafond en op elke verdieping zo'n 4 leuke mensen, dus ik heb gelijk een hoop russische vrienden erbij! Vervolgens mijn allereerste russische maaltijd, uiteraard borsch (wat dus best lekker is) en bliny, vet lekkere pannekoekjes gevuld met wat je maar wilt! Vervolgens naar een hostel voor een couchsurfmeeting, vet veel leuke mensen ontmoet en gelijk een contact voor in moskou gemaakt. Oeh, en uiteraard volgegoten met vodka! Godzijdank is het tegenwoordig geheel geaccepteerd om deze te mixen met appelsap of sinasappelsap. Vervolgens de kroeg in en daarna nog even door naar de Fish Fabrique om daar aan de port te gaan alsof het coca cola is... De avond afgeloten met een bigmac aan de rivier om daarna zeer content in een diepe coma te geraken. Joehoe, mijn wereldreisje is dan eindelijk van start en had niet beter kunnen beginnen!

Dag2: St Petersburg te voet, lekker dineren, met een stropdas om thuis aan de wijn en stiekem toch nog even snel een vd vettere clubs van St Pete induiken

Lekker uitgeslapen en rustig wakker worden met een home made traditioneel ontbijt: bliny! Jawel, deze overheerlijke pannekoekjes mag je dus gewoon de hele dag door eten. Vervolgens met Sasha en Natalia de stad in. Veel gelopen, veel gezien. Oude en nieuwe stadsgedeelte, kathedralen, parken, paleizen en naar een vette kunstgallerie geweest van 5 verdiepingen met overal kamertjes waar weer wat anders te zien is. Beetje jammer vd regen alleen, heb echt de verkeerde shoes mee, dus nu de troste eigenaar vaan een paar prachtig mooie regenlaarsjes! mijn hosts wilde bijna niet meer met me gezien worden... 's Avonds lekker gegeten en vervolgens met een mannetje of 10 lekker aan de wijn&kaas, stropdasje om voor de gezelligheid en toen de drank op was naar een of andere club om tot diep in de nacht te dansen. Hmm, gaat er een beetje op lijken alsof ik een klein, dansend alcoholistje ben geworden, maar eigelijk betekend dit alleen maar dat ik dus nog precies dezelfde ben ;) Anyway, weer een contact gemaakt voor tijdens de reis, weer een hamburgertje op en wederom content naar bed!

Dag3: dagje alleen op pag met op het programma: Hermitage.. niet dus! en nog meer te voet..

Men neme mee op wereldreis, de lonely planet, want daar staat alles in wat je nodig hebt. Tip1 voor in St Petersburg: hermitage, geopend op zondag tot 17:00. G*dverd*mme niet dus! Stond ik daar om 16:12 voor een dicht loket met een wel zeer norse dame die me er allerminst aardig op wist te wijzen dat om 16u sluiten om 16u sluiten is. Vooroordeel 1 over russische vriendelijkheid, of beter gezeg het ontbreken daarvan, bewezen! Naja, toen nog maar wat rondgeslenterd en me op andere bezienswaardigheden gestort en mezelf opgevrolijkt met een lekkere bliny. Nu even chillen thuis, dit doen en over 3 uurtjes wordt ik naar het treinstation gebracht om met de nachtrein naar moskou te gaan, dus later meer!

Praktische info: bereikbaarheid en tijdsverschil

Ik heb mijn NL nummer mee, dus er kan gewoon gesmst worden alsof ik NL ben. Bellen kan ook, maar liever niet tenzij het een noodgeval is, want dat kost me dan nogal wat centjes.. Ik ga morgen proberen een Russiche simcard te kopen, dus kijk niet raar op als je binnenkort gesmst/gebeld wordt door een vreemd nummer. Terug smsen overigens gewoon op mijn NL nummer blijven doen.

Morgenavond stap ik dus op de transsiberie, ik zit dan 5 dgn non stop in de trein, geen idee hoe het zit met bereikbaarheid, 11sep kom ik aan in Irkutsk, dus ben als het goed is dan met zekerheid weer te bereiken. Oh en ik ga zo'n 7 tijdszones door, waarbij het voor mij steeds later word, houd daar dus ook rekening mee, mocht je m proberen te bereiken. Momenteel is het 2u later voor mij.

Oh ja, en uiteraard niet te vergeten: ik mis jullie nu al & hele dikke kussen!

ps. ik zal proberen het in het vervolg wat korter te houden, ik weet dat dit snel gaat vervelen zo, ben denk nog ietsjes te enthousiast op moment...

Reacties

Reacties

Je mams

dag lieverd ,helemaal geweldig dat je zo:n lang verhaal schrijft .Je schrijft immers hartstikke leuk en nog heel gezellig om te lezen ook.. Of ben ik een te over enthousiaste moeder??,
Ja wat ben jij heerlijk vertrokken dat maakte het voor ons heel makkelijk om je met vol vertrouwen te laten gaan Fijn dat je eerste indrukken zo goed zijn ,zeker voor papa was dat een hele geruststelling .En toen je nog vertelde dat je in Moskou opgevangen zou worden -of samen wat zou gaan doen met mensen die je ontmoet had -.kon hij zelf met een gerust hart naar Albanie.
Lieverd ik heb je op het no van papa proberen te bellen maar lukte niet . Ik ga je wel smsen .
Dag dag en geniet maar ,voor je het weet zitten wij er al weer. en is het gedaan met de rust,
Kus van je mams en ... ik miste je vanavond heeeeel erg omdat ik alleen ben en graag met je een dvdtje had willen kijken en alleen is het lang zoooo leuk niet . aan .
Liefs van je mams Birgitte

Michiel

Hey schat,
Jammer dat ik geen afscheid van je heb kunnen nemen. Sterker nog, ik heb je zelfs niets kunnen vertellen over mijn Avonturen (met hoofdletter) in Thailand. Maar ik sta ingeschreven op je mailinglijst, dus ik mag elke keer als jij weer een update stuurt met zowel genot als jaloezie je verhaaltjes lezen.
Voor zover ik heb kunnen lezen heb je het fantastisch naar je zin, zoals het hoort. Ik wens je alsnog heel heel erg veel reisplezier toe de komende maanden. En ik kan niet wachten tot de volgende update.
Dikke kus,
Michiel (vriend van Jannes sinds 3e klas middelbare school, beat that UVA-losers)

Koos

Nou lief nichtje, ik ga maar het zelfde doen wat ik bij je zus doe, gewoon af en toe een reactie sturen. Het begin bij jou, zal je zeker niet tegen zijn gevallen, gezien je verhalen. Nooit gedacht dat jij zo'n feest beest bent, maar zo leer je iemand wat beter kennen. Een hele onderneming zo'n reis, maar wat een mogelijkheden heeft de jeugd van tegenwoordig toch. Leuk zo helemaal onder:, oh ja ik mis jullie nu al. (dat behoor je ook te zeggen!!)Nou Janneke, geniet, heb veel plezier en ik wacht op je volgende verslagen. liefs Koos

Joop en Doortje

Hallo Janneke,
Wat leuk.om je reisverslag te kunnen bijhouden. Er zit wel pit in.Dit mag zeker ook, je moet er maar volop van genieten. We gaan nu even naar de site van Maartje. Daar is het ook erg spannend met het mooie vooruitzicht voor een nieuw weeshuis. groetjes van Joop en Doortje

Es

Gelukkig, je bent (nog) niets veranderd lieve Jannes!!

Heerlijk om te lezen.

En die hermitage... ach, zoveel heb je niet gemist (als ik het mag geloven van anderen).

Ik ga gauw de rest van je avonturen lezen!

LOVE x!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!