jannes.reismee.nl

China: Yangshuo, HongKong, Macau en het einde van mijn reis alleen...

De rijstterrassen van Ping'an

Na een paar dagen relaxen in Kunming, ben ik samen met Al verder richting zuiden gegaan, naar de beroemde Dragon rijstterrassen. Door een paar slechte busverbindingen en een ‘scam' werden we onderaan de berg afgezet in the middle of nowhere... Gelukkig heb ik mijn charmes nog niet verloren en wist ik een lift naar boven te regelen, naar het plaatsje Ping'an. Tegen de tijd dat we boven waren, was het al donker. Snel een hostel opgezocht, dinner en biertje en vroeg naar bed om vervolgens wakker te worden met echt een ongelooflijk mooi uitzicht! Naja, als het goed is hebben jullie de foto's al kunnen zien. Hier hebben we een dag rondgewandel om eind van de middag te vertrekken naar ons laatste bezoekpunt in China. Wederom mijn charmes in de strijd gegooid en zo geregeld dat we met iemand die in het hostel werkte samen een taxi konden pakken voor dezelfde prijs als wat de bus ons had gekost, relaxed! En zo kwamen we 3uur later aan in wat ik het mooiste gebied van China vind, Yanghshuo.

Yangshuo

Yangshuo wordt niet voor niks het backpackers paradijs van China genoemd. Het is klein, maar heeft alles, behalve een overvloed aan Chinese toeristen. Fijn dus! Ook hier vrij snel weer een leuke groep mensen om ons heen verzameld, dus de eerste avond gelijk lekker wezen tafelen. De volgende dag met zijn allen erop uit getrokken voor de mooiste fietstocht van mijn leven en een frisse duik in de rivier. ' s avonds weer heerlijk gedineerd en de jacht naar westerse desserts voortgezet, chocolade mousse stond op het menu! Helaas, wederom teleurstellend. Hoeveel kilo's nog voordat ik het opgeef..? Volgende dag weer erop uit met onze fietsjes en naar de watergrotten gegaan. Hier een heerlijk, maar helaas koud, modderbad genomen. Gelukkig waren er ook hotsprings aanwezig, dus daar weer lekker kunnen opwarmen. 's Avonds weer lekker uit eten en toen brak alweer mijn laatste dag in Yangshuo aan. Ik had er graag langer gebleven, maar gezien het honden en katten regende en er weinig indoor activiteiten waren, hebben Al en ik voor die dag nog een busticket geboekt richting HongKong. De laatste dag lekker een filmpje gekeken en eindelijk toegegeven aan de ergste toeristen drang, eten bij de McDonalds! Na 2.5mnd van verzet, kon ik er niet meer tegen en heb ik schaamteloos een kipnuggets menu met extra hamburger gegeten en nam ik nog een sundae als toetje.Het beste westerse toetje zover!

Ondanks dat ik in het mooiste gebied en leukste dorpje van China zat en een onwijs leuke groep mensen om me een had, zat ik er toch een beetje doorheen. Zoals ik de vorige keer al beschreef eigenlijk, ik misste thuis en met name mijn lief. Het vooruitzicht dat ik hem bijna weer ga zien, maakte het op de een of andere manier alleen maar erger. Ik kon letterlijk niet meer wachten en was klaar met china en reizen. Mijn laatste avond dan ook toegegeven aan een andere drang, ik heb voor het eerst in 7wk weer een sigaret gerookt en hij was heerlijk! Gelukkig heb ik nog altijd een sterke wil, dus heb ik he daarbij kunnen houden en sindsdien ook niet meer gerookt. Volgens mij mag ik met recht zeggen dat ik nu al zo'n 8wk ben gestopt en ik ben daar stiekem best een beetje trots op! Nu dat ook nog volhouden in Indonesie en overdragen, gezien meneers wil iets minder sterk is gebleken... Maar ik geef eerlijk toe, ik denk dat het me thuis nooit was gelukt. Maar na die avond, de laatste dag niks anders doen behalve relaxen en het vooruitzicht op HongKong (oftewel westers!!!) voelde ik me al een stuk beter. Zelfs de ergste busrit in mijn leven viel daardoor mee. Lees: in een minibed liggen, wat opzichzelf al moeite opleverde om er niet uit te vallen, en dan ook nog eens de meest hobbelige weg berijden.

HongKong & Macau

Hmm, hoe kan ik het beste mijn blijdschap beschrijven die ik ervaarde bij het verlaten van mainland China en het binnetreden van semi-westers HongKong... Ik deed letterlijk een klein vreugdesprongetje zodra ik de paspoortcheck voorbij was. Juist, niet bepaald de beste timing. Gelukkig vinden chinezen ons westerlingen volgens mij sowieso maar raar, dus ook dit werd, zij het met scheve blikken, getoleerd. Eerste dag niet zoveel gedaan. Stad een beetje verkend en 's avonds uit eten met Todd een vriend van hem, die we in Yangshuo hadden leren kennen en wat we vervolgens elke avond hier hebben gedaan. Zij het na elke avond weer een mega lange zoektocht naar een goed eettentje. Todd mag hier misschien al 3mnd wonen en denken dat hij de stad een beetje kent, niets is minder waar helaas... De tweede dag hadden we ingepland om naar Disneyland HongKong te gaan, waar we stiekem echt onwijs veel zin in hadden. Even een westers dagje uit! Maar hoe dat is afgelopen, mag je in de filmpjes bekijken... Uiteindelijk de Victoria Peak tram gedaan, en genoten van het mooiste uitzicht van HongKong en de beste ontdekking gedaan van HongKong: een superluxe westerse supermarkt met over sample hapjes! Na alles te hebben uitgeprobeerd en de lekkerste sandwich in tijden te hebben gegeten, was het ruim 2 uur later... De dag erop een uistapje gemaakt naar Macau. Heel apart. Je komt aan met de ferry in een soort van mini Las Vegas, overal casino's en bright lights! Maar dan ga je naar het plein en doe je de toeristische wandeling en waan je je opeens in zuid europa, kerken in azie, raar, maar erg fijn om in een soort van bekende omgeving rond te lopen. Nog een klein gokje gewaagd, en uiteindelijk een paar euro's lichter teruggekeerd naar HongKong. De dag daarop naar het kunstmuseum geweest en teruggekeerd naar de supermarkt. Tientallen samples, een sandwich en een 3scoops italiaans ijs later en de dag was alweer bijna om. En toen brak vanochtend mijn laatste dag van mijn ' alleen reizen' aan.

Het einde van mijn reis alleen...

Na 2,5mnd alleen te hebben gereist, zit het er nu op en ga ik eindelijk mijn lief weer zien! Een dubbel gevoel, want een deel van mij wil ook heel graag de rest van de wereld nog verkennen, maar ik kan letterlijk ook niet meer wachten om Esmond weer te zien. En het reizen zit er natuurlijk nog lang niet op. Na Indonesie zal ik in mijn eentje afreizen naar Nepal en vandaar verder reizen samen met mijn familie richting India. Maar eerst heerlijk een maandje vakantie! Foto's en log zullen de komende maand dan ook niet verschijnen, daar de inhoud hoogstwaarschijnlijk te pikant getint zal zijn... Maar ik zal kijken of ik de tijd kan vinden en de juiste censuur kan toepassen om af en toe nog even wat te laten horen en zien ;)

Nog even snel mijn indruk van China

Mensen: Ze zijn met teveel. Nee, maar echt. Je word gewoon constant onder de voet gelopen en een sorry als ze tegen je aan stoten, daar kan je op wachten tot je je laatste adem uitblaast. Echt beleeft kan je ze niet noemen. Het vreselijke gerochel en gespuug is nooit ver te vinden. Ondanks dat het een stuk minder erg is dan ik had verwacht en het inde grote steden verboden is, zodra je het platteland in trekt is het onvermijdelijk. En zowel mannen als vrouwen doen het. Ik heb me nog nooit zo erg ergens aan geergerd. En dat uiten, levert alleen maar op dat jij degene bent die raar wordt aangekeken. Een beetje opvoeding in etiquette is er dus niet bij. En restaurant manier zijn al net zo ver te vinden, restjes op de tafel en dergelijke. Tja en verder zijn ze eigenlijk op te delen in twee soorten. Super vriendelijk of het meest vreseijk type mens dat je je maar kan bedenken.

Laat ik beginnen met het laatse, zodat ik in elk geval met iets positiefs afsluit. Als je ooit in china komt en iemand spreekt je aan op straat en biedt aan om je te helpen, zet dan alles op alles om zo hard als je maar kan de andere kant op te rennen. Ze willen iets van je, willen dat je iets doet of koopt en zullen je op elk denkbare manier afzetten. Bij het kopen van eten, een buskaartje (commissie), de weg zoeken (ineens heb je ongevraagd een gids) en ga zo maar door. En ze werken allemaal samen.

Zo heb ik meegemaakt dat een vrouw die ons de juiste bus wees (is to my hometown, I'll show you), ertoe leidde dat wij meer moesten betalen voor het kaartje, en dat we een paar haltes voor het busstation werden afgezet (waar de juiste connecties waren) en zo werden gedwongen een dure taxi te moeten nemen en een deal sluiten zat er niet in, want we hadden geen andere opties... Oh, of die keer dat ik na het bekijken(!) van een schoen het winkeltje in werd geduwd, beide uitgangen werden geblokkeerd door medewerkers en een andere medewerker begon met onderhandelingen. Ik moest twee mensen wegduwen om mijn weg naar buiten vrij te maken. En een avondje gezellig uit eten, eindigde veelal in een grondige examinatie van de rekening waar vaker wel dan niet iets op stond waar we zelfs nog nooit van hadden gehoord. Nergens als in China willen mensen zo graag geld aan je verdienen, hoe maakt ze werkelijk niet uit. Ik klink nu misschien heel negatief, maar na 5wk van contstant onderhandelen en op je hoede moeten zijn of mensen je willen helpen of dat ze je willen afzetten, zie ik het even niet meer anders en ben ik blij China te mogen verlaten.

Gelukkig heb ik een goed geheugen en zijn er ook nog die moenten geweest, met name in Bejing, waar mensen alles deden om je te helpen. Zo een man de weg gevraagd, die 3telefoontjes voor ons pleegde, de route opschreef en toen hij erachter kwam dat dat in het chinees was, wij dat niet konden lezen en hij geen engels sprak, een vrouw op straat aanhield om het voor ons te vertalen. Deze mensen zijn er ook en meer dan dat ik het nu doe voorkomen. Helaas is mijn beeld wat vertroebeld geraakt. Mede doordat ik nu in een immigrantendeel van HongKong zit, waar het afzetten een ware kunst is en er meer hawkers zijn, dan duiven op de dam.

Opmerkelijkheden: Pff, ik heb er zopveel, maar kan ze even niet bedenken en de klok begint te tikken... Dan maar de meest opvallende, om gelijk ook maar een groot stereotyiep de wereld uit te helpen. Chinezen verschillen qua uiterlijk echt veel meer van elkaar dan je zou denken. Meer misschien wel dan andere aziatische etniciteiten. Na een paar overvolle ritjes in de metro, gaat dat echt opvallen. Verschillen lippen, jukbeenderen, neuzen, oren, huidtinten, ogen etc. Ze zijn alleen allemaal niet zo heel groot, maar voor een meisje dat behoorlijk klein is in het westen, is het best een keertje prettig om eens niet de kleinste te zijn!

Politiek: Tja wat kan ik hier over zeggen. In elke grote stad is een metershoog standbeeld te vinden van Mao. Iedereen die een beetje heeft opgelet tijdens geschiedenis op school, is hier hopenlijk net zo verbaasd en geschokt over als ik. Facebook en dergelijke site zijn verboden, je zou maar eens een samenzwering via youtube willen organiseren. Volgens de media gaat het ge-wel-dig met China. Zo heeft het 1kind beleid alleen maar positieve gevolgen en zijn ze het feit dat nu al meer dan 20miljoen chinese mannen nooit een chinese vrouw zullen vinden, denk ik gewoon 'even' vergeten te vermelden. Met Tibet gaat het ook fantastisch. Beste toeristeninkomstenbron van heel China en dat zelfs terwijl de grootste attractie ' tijdelijk' in India bivakeert. Oh en vergeet vooral niet de prachtige rode vlag, die overal nog vol trots wappert...

Persoonlijk: Ja, dat kan je eigenlijk wel afleiden uit alles wat ik heb geschreven tot dusver. China, echt een prachtig, ongelooflijk veelzijdig land. Met een bijzondere cultuur, een heerlijke cuisine, veel etniciteiten en vooral heel veel mensen. Ik vond het ontzettend bijzonder, heb heel veel moois gezien, veel leuke mensen ontmoet, maar ben er wel echt klaar mee! Tja en dat komt met name door de contstante oplichterij. Maar nogmaals, dat gevoel is nu met name heel sterk, omdat het hier nu heel aanwezig is. Laat je du niet misleiden door mijn laatste indrukken, want China is echt een land dat de moeite waard is om te bezoeken en je tijd voor te nemen. Breng alleen niet teveel tijd door in grote steden (behalve Bejing, I love Bejing!) en geniet van het het mooie platteland!

Ja en dan zit het alleen reizen er dus op. Daarvoor heb ik deze keer een persoonlijke live afsluiting, zie de filmpjes dus!

Liefs en hele dikke kus

Ps, gezien de tijd, volgen foto's en sommige filmpjes (inc de persoonlijke boodschap, opes!) wat later...

Maart

Lieverd, het blijft heerlijk om je te lezen. Geniet intens van je weerzien met Esmond, rust goed uit de aankomend maand, gewoon even niets doen en lekker op een plek blijven (behalve dat je Ubud even gezien moet hebben).
Wij zien elkaar weer hier, ik heb net afscheid genomen van Jasper en Nadja, was heel gezellig, familie is toch wel echt heel fijn!
We bellen