jannes.reismee.nl

Van Irkutsk naar Listvyanka/Baikalmeer en weer terug…

Irkutsk

Na kennismaking met mijn nieuwe couchsurf vrienden (Serge&Anastacia), ook kennis gemaakt met het mooie stadje Irkutsk. Ik kom er meer en meer achter dat ik eigenlijk gewoon echt niet houd van grote steden (dat gaat nog leuk worden in Bejing..). Ik houd gewoon veel meer van iets dat vergelijkbaar is met Amsterdam, klein maar fijn, wel alles voorhanden, maar niet zo groots. Zo is Irkutsk ook, een mix van mooie oude gebouwen (denk Romaans, Barokke) met nieuwe achitectuur. Niet te grote straten en niet overweldigend veel mensen, maar wel dynamisch. Een stad waar je kan rondlopen zonder je meteen verdwaald te voelen. Niet dat ik Moskou en St Petersburg niet leuk vond, maar ik houd nou eenmaal meer van een wat kleinere stad waar je je meteen thuis kan voel, maar ja misschien komt dat ook wel gewoon omdat ik maar zo’n klein meisje ben… :) Overigens vind ik St Petersburg een veel mooiere stad dan Moskou. Veel jonger, dynamischer en minder grauw. Zowel de architectuur als de mensen. St Petersburg deed me een beetje denken aan Berlijn, de enige grote stad die ik overigens wel echt geweldig vind, maar daar is het rustiger. St Petersburg is veel drukker.

Litsvyanka & het baikalmeer

Na 2 dagen veel wandelen en zien en ‘s avonds wijntjes drinken, zaterdagmiddag samen met Thomas naar Listvyanka vertokken, op naar het Baikalmeer. Een bijzondere plek, het bevat 1/5 van het zoete water op aarde en is direct drinkbaar, 80% van de flora en fauna is nergens anders te vinden, zo is dit de enige plek waar zoetwaterzeehonden leven (vette dikzakjes, maar alsnog heel schattig) en omdat het zich boven tectonische platen bevindt, wordt dit in de toekomst ooit werelds 5e ocean en zal het het aziatische continent splitten (soms toch best leuk, zo’n lonelyplanet!). Helaas is dit een plek waar niet zo heel veel te beleven is, maar we hebben ons dagen leuk weten te vullen. Museumpje hier, bergje beklimmen daar, beetje chillen aan het meer in de zon en nog even mountainbaiken in de vallei, al was dat meer een afwisseling van heuveltje op en weer uitrusten -echt, waar is mijn conditie gebleven?? Verder hier ook veel leuke mensen ontmoet. De eerste dag kwamen we om 17u aan, eerst het strand maar op om reizigers te vinden voor info voor een hostel. Gelijk door een nederlands stel en een zwitser verwelkomt met bier en zo tot middernacht aan het meer gezeten met verse vis, bier en nieuwe vrienden! Veel te laat om nog een hostel te vinden, maar gelukkig hadden zij een huisje met extra bedden (superdeluxe!!) waar we terecht konden. Volgende dag maar gelijk opzoek naar een hostel “the greenhouse is pretty cheap and good”, dus wij daarheen. Maar blijkbaar het je het hostel “the greenhouse” en werd daar niet het (letterlijk) groene huis mee bedoeld, waar wij naar binnen liepen. Les 1 wat betreft hostels: NOOIT betalen, totdat je niet alleen de kamer, maar ook de douche/toilet hebt gechecked. Wij vet happy met onze mega grote slaapzaal voor ons alleen voor nog geen 4,- pp, totdat ik mijn tandjes moest poetsen en naar de wc wilde gaan. De foto’s spreken voor zichzelf... Gelukkig dag erop naar de juiste greenhouse en daar was het vet relaxed! Dag2 een ander superleuk Nederlands stel ontmoet (Jasper en Stephanie) en daar de daarop volgende avonden gezellig mee doorgebracht.

Weer terug..

Gister teruggekeerd naar Irkutsk, naar dezelfde hosts en wederom weer een gezellig avond met wijntjes en overheerlijke pilminie!! (soort van dumplings met vlees) Vandaag nog even met Thomas de stad verkennen en morgenochtend tref ik Flora, een braziliaans meisje waarmee ik naar Mongolie zal reizen en zo’n 2 weken mee ga trekken. Moet zeggen, Rusland was leuk, maar ben nu wel toe aan een nieuw land, andere cultuur, andere natuur, ander voedsel etc, al vrees ik dat ik mongolie half ga verhongeren, gezien alles is gebaseerd is op yakmelk en ik geen melk lust… Maar we gaan het zien, tijd om Rusland achter me te laten en aan en nieuw avontuur te beginnen!

Nog even snel mijn indruk van Rusland

Politiek: Wat betreft de politiek is het heel simpel, daar zal helaas niet snel verandering in komen, ondanks dat dat wel echt nodig is op bepaalde punten (denk alleen al aan toegang tot onderwijs, studiefinanciering etc). De media worden nog steeds overheerst door propaganda, de ene helft van de bevolking wil het graag geloven, zij die het niet geloven hebben geen behoefte om er wat aan te doen. De oudere bevolking is vooral moe van politiek. Ze hebben al zoveel mee gemaakt, ze hebben geen zin meer om er nog wat aan te doen en zien er toch niet veel hoop in. De jongeren zijn simpelweg laks, ondanks dat ze het allesbehalve met de gang van zaken eens zijn. Mijn eerste hosts komen uit gegoede families, waardoor zij de mogelijkheid hebben gehad om te studeren en nu dus een goede baan hebben. Maar ze weten donders goed dat zij het zonder geld nooit zover hadden geschopt en zijn het met een hoop dingen niet eens. Je zou dus denken dat juist dit deel van de bevolking voor verandeing zou gaan zorgen, maar helaas. Zij zij er simpelweg gewoon niet in geinteresseerd en niet alleen omdat ze er weinig heil in zien. De andere kant van de bevolking hebben simpelweg de tijd en de mogelijkheden niet om er wat aan te doen. Zoals mijn hosts in irkutsk. Zij hebben nooit kunnen studeren, wonen in een eenkamerapartement en werken hard en moeten sparen om er iets van te maken. Doet je toch wel even realiseren hoe verdomde goed wij het toch maar hebben in het westen.

Mensen: Maar ondanks bovenstaande negatieve zaken, zijn de Russen toch een stuk minder grauw en grof dan ik had verwacht. Okay, de ouderen op straat kijken vaker nors dan dat ze lachen en sommigen negeren je gewoonweg als je ze wat probeert te vragen. Maar zodra je een beetje Russisch spreekt (lees: in mijn geval, 5 woorden) tonen ze zich heel bereidwillig en geinteresseerd. En zelfs wanneer je aangeeft dat geen woord russische spreekt, krijg je een waterval van russisch over je heen en met handen en voeten en een glimlach is het dan toch heel gezellig. Maar de jongeren zijn toch wel een stuk toegankelijker en vrolijker. Ze zijn heel open en zeer geinteresseerd in je. Je merkt echt dat ze hunkering hebben naar al dat westers is.Ja en natuurlijk klopt ook het stereorype beeld van Russen. Dames op veel te hoge hakken (Annabel, zelf jij zou hier respect voor hebben!) en met veel te veel make up en vieze macho mannen. Die laatste zijn trouwens echt vreselijk wanneer ze hebben gedronken. In Listvyanka voor het eerst echt lastig gevallen. Maar een ferme “NJET” en mijn evil eye bleken zeer effectief! Maar al met al, zijn die Russen zo slecht nog niet. En uiteraard het beste voor een meisje als ik: mannen weigeren het om iets aan te nemen van een vrouw, staan erop je meerdere malen te trakteren en je tas voor je dragen etc etc… :)

Opmerkelijkheden: Iets wat me als eerste opviel en in elke plaats waar ik ben geweest, is dat er bijna tot geen allochtonen zijn. Volgens de locals is dat waarschijnlijk omdat er in Rusland toch niks te halen valt. Dan de steden, deze zouden zoveel mooier kunnen zijn. Helaas is alles toch behoorlijk vervallen, vies en daardoor grimmig. Er is overigens wel echt heel weinig grafiti, maar er zijn dan weer bijna geen vuilnisbakken te vinden, dus de straten zijn niet echt schoon te noemen. Oeh, en dit is echt het land van de vodka! Tering, wat kunnen ze hier zuipen (en dat uit mijn mond...)

En er is me nog zoveel meer opgevallen, maar ik ben alweer veel te lang aan het lullen en het is tijd om de stad in gaan! De foto's en hopelijk wat filmpjes volgen dus wat later...

Liefs & dikke kus!

NB. Lieve mensen, smsen moeten jullie gewoon op mijn NEDERLANDS NUMMER doen, dat kost zowel jullie als mij niks (en mogen jullie dus ook lekker veel doen :)).

PS. Iedereen tnx voor de lieve berichtjes en reacties, altijd leuk om te krijgen en over thuis te horen!

Annabel Troost

Lieverdje, je bent in een vroege vogel veranderd, o my god! Haha. Wat leuk dat je met dat Braziliaanse meisjes gaat reizen in Mongolie. Moest heel erg lachen om je ferme NJET stukje, zie het je doen (remember Tunesie met het popcorn incident en alle geschrokken Arabieren na jouw reactie: WEL GODVERDOMME!
Misschien wil je dit helemaal niet op je weblog. Ik stuur je een mailtje over thuis.

xxx

jan van den Brand

Ja meis; we gaan gelijk op; alleen ik niet zo lang. Nu weer terug in Kuala Lumpur wat dus helemaal geen stad is voor jou als ik dat allemaal lees; groots groots en grootser.....maar wel ongelooflijk veel winkels. Helas weinig gelegenheden waar je gezellig een biertje, wijntje, wijntje en biertje kunt drinken.
De Cameron islands zijn heel mooi. Totaal anders dan ik verwacht had en heel erg toeristisch. Je waant jezelf in een wintersportoord.
OK nog twee daagjes en weer dan aan de slag voor " mijn Werk". Je schrijft in ieder geval heel leuk en bijzonder voor ons als lezers zijn de stukjes over de politiek, mensen en cultuur.
Blijf genieten. Kus

zuslief

Fijn je weer even te lezen, moet soms erg om je lachen! Hier alles ok, we houden elkaar op de hoogte. Succes met de melk, hahahahaha
dikke kus

Je Broer

Nou, lekker dan! Iedereen in den vreemde en ik zit hier aan mijn scriptie...
Nee hoor, leuk om te lezen> Geniet!
Op naar Mongolië!!

jannes zelf...

Bella, inderdaad ja, ik was het tunesie incident helemaal vergeten, maar het was behoorlijk vergelijkbaar ja. Dus paps en esmo, jullie hoeven je echt geen zorgen te maken, ik sta mijn mannetje meer dan nodig is! En helaas, ik ben nog steeds geen vroege vogel, het is hier 7uur later... Ik slaap echtelke dag heerlijk tot een uurtje of 11/12 :) Oeh en ja, politiek ed, ik heb alweer dingen aan lopen passen, vergeet zoveel, maja, zijn ook zoveel indrukken.. En broerderlief, nog 3maandjes en dan zitten we lekker in de himalayaaaaaaaas!!!!!

Je Broer

Hey, kan je op msn komen??

yvette

Aloha, wat mij opvalt is dat het weer daar beter lijkt dan bij ons.... hihi het zal toch niet waar zijn he
Eindelijk weet ik ook hoe deze website werkt en heb ook gevonden hoe ik wat terug kan sturen :0 duurt bij mij altijd net iets langer dan de gemiddelde mens!
Ik wacht op de foto,s van die vette zeehonden, ik hoef je niks te wensen want volgens mij loopt alles grandioos. Blij met je mooie verhalen, kan ik net doen alsof ik ze zelf beleef. Tot in de Himalaya ik kan niet wachten dikke kus tot snel xxx

Stef van de Lande

Hé Janneke,

Jij kunt goed schrijven. Leuk, helder en vrolijk. Misschien iets voor een boek.
Zoals Thessa al schreef, wij missen jou hier enorm (het is soms haast niet te doen, zoveel briefjes). Ik probeer je nog een beetje een schuldgevoel aan te praten, maar ik denk dat jij je daar niets van aantrekt. En gelijk heb je.

Ik lees nu dat je vader in Kuala Lumpur is geweest. Ik hoop altijd stiekum dat hij me naar zulke landen meeneemt (misschien is dit een hint).

Vandaag zijn Koen en Michèle 18 geworden, wat betekent dat al onze kids nu meerderjarig zijn. Voelt goed. Op dit moment zitten ze in het casino en ik kan het niet meer tegenhouden.

Lieve Janneke, genieten daar!!
Liefs,
Stef

Je mams

Dag lieverd ,
Ja ik kan alleen maar beamen dat je heel erg leuk schrijft en wat jammer dat opa dit niet meer kan lezen . Die zou hier ongetwijfeld erg van genoten hebben zeker omdat je alles zo mooi belicht . Als papa er is vraag ik of hij het kopieert voor tante ,die vindt het vast ook interessant ,zeker omdat ze ook in Rusland is geweest .
Wat geniet je en laat je ons door je verhalen mee genieten ,bijna alsof we er zelf ook zitten . Maar... de Himalaya komt er aan ,.Wat heerlijk dat je vriendje komt ,dat maakt het allemaal nog leuker voor je .
Voor nu ,op naar Mongolië . Met spanning kijken we uit naar weer zo`n mooi reis verslag .
Doe voorzichtig ,Blijf maar lekker fel als dat nodig is ,dat heb je niets voor niets geleerd.!!!Dat je grandioos kunt genieten ,dat kennen we van jou ,maar met die leuke enthousiaste verhalen erbij ,wordt het nog duidelijker. Houden zo .
Liefs van je mams en een dikke knuffel . Birgitte
Lief ,

Es

Fijn weer zo'n update schat. En goed te horen dat je zo sterk voro jezelf opkomt; zo hoort het!

Ik ben heel benieuwd naar de eerste verhalen uit Mongolie..!

Geniet en een dikke knuf X

Joop en Doortje

hoy Janneke,
Wat is het toch gezellig om die ellenlange verhalen van jou te mogen lezen. Het is ook onbeschrijfelijk wat je allemaal ziet en beleefd. Ga zo door en geniet erven.
Groetjes van ons,
Joop en Doortje